Constantis richt de schijnwerper op: Circl

CIRCULAIRE HOTSPOT

Door Lex Eschauzier

Alles is circulair aan Circl, een nieuw, multifunctioneel paviljoen van ABN AMRO in Amsterdam Zuid. De bank geeft het goede voorbeeld: winst voor iedereen.

De buurtbewoners weten de open deur van ABN Amro te waarderen. In de rooftopbar van Circl is de eerste bruiloft al gevierd. De bank zet de deuren open naar de samenleving. Met Circl doorbreekt het bedrijf een trend. Steeds meer kantoren werden gesloten en de bank leek zich te verschansen in een online bolwerk. Circl zwaait de deur wagenwijd open. Het biedt vergaderzalen voor personeel en klanten maar ook een grote ruimte waarin openbare lezingen over maatschappelijke onderwerpen worden gehouden en buurtbijeenkomsten.

In beginsel kan iedereen Circl binnenlopen, een prettig plekje uitkiezen, de laptop openklappen, en aan het werk gaan. Ook is er een openbaar restaurant, zijn de vergaderzalen te huur voor externen en kun je kunst van hoge kwaliteit uit de collectie van de bank bekijken.

Energieneutraal
Het gebouw is energieneutraal en geconstrueerd uit materiaal dat gerecycled is en ook weer hergebruikt kan worden op het moment dat het pand aan sloop toe is. De pui van de vergaderruimte komt voort uit de sloop van een gebouw in Eindhoven. De toog van het café uit een voetbalkantine. De wanden en de plafonds van Circl zijn geïsoleerd met vezels uit 16.000 oude spijkerbroeken. De vulling van zitbanken komt uit afgedankte matrassen.

Aan de buitengevel zijn biologische hangtuinen aangebracht. De plantenbakjes zijn van gerecycled kunststof. Het water dat deze planten krijgen wordt opgevangen in de tuin en gebruikt om de toiletten door te spoelen. Op de vide biedt Circl ruimte voor kleinschalige tentoonstellingen van beeldend kunstenaars. Het plaveisel rondom het gebouw en in de tuin bestaat uit hergebruikte keitjes van een straat in Oostende.

Ook het naburige hoofdkantoor van de bank doet een duit in het zakje  Koeling tijdens heet weer in de zomer en voor computerservers komt van water uit een naburig meer. Het water wordt diep uit het Nieuwe Meer gepompt en naar de Zuidas getransporteerd, warm water ook weer retour. Dit in samenwerking met NUON.

Veel directeuren en managers willen aan de slag met circulair ondernemen. De meeste organisaties doen in elk geval iets. Ook omdat er steeds meer verplichtingen komen. Om maatschappelijk verantwoord ondernemen te vervlechten met de vigerende strategie van een organisatie is een integrale aanpak nodig. ABN AMRO geeft een goed voorbeeld.

De lift van Circl is eigendom van de fabrikant. Betaling geschiedt op basis van gebruik. Een liftbeweging kost 7 cent. Spelregel is dat bezoekers de lift alleen gebruiken als dat niet anders kan. Traplopen is ook beter voor de gezondheid.

De horeca van Circl is ook duurzaam. Waterplanten uit Almere zijn de grondstof van het papier van de menukaart. Met wecken en fermenteren kan de overvloed aan sommige groenten in bepaalde seizoenen worden verwerkt. Dit gaat verspilling van voedsel tegen.

Kookworkshops en debatcentrum

Workshops leren mensen uit de buurt om deze technieken thuis ook toe te passen. De koks gebruiken de minimale hoeveelheid energie om gerechten te bereiden. Ook bij de keuze voor leveranciers van het restaurant is Circl bewust bezig. Zo is gekozen voor een bakkerij die mensen inzet met een verstandelijke beperking. ABN AMRO zet Circl ook neer als een centrum voor debat over de circulaire economie. Er zijn al diverse presentaties en discussies gehouden.

De Trippple aanpak van Constantis maakt van woorden daden. Juist door de samenhang vallen de kwartjes overal. Van HRM tot governance. Van inkoop tot marketing. Van vervoer tot productie. Organisaties die op deze manier werken gaan van een strategie voor duurzaamheid naar een duurzame strategie.

Duurzaam denken en doen druppelt zelfs door tot in de naam van het project. Die is bewust ‘Circl’ en niet ‘Circle’. De laatste ‘e’ is overbodig en blijft daarom achterwege. Circl levert ervaring op over circulair bouwen en beheren. Circl wil dit delen met iedereen die hierin geïnteresseerd is, niet alleen klanten van ABN AMRO.

Constructie en inrichting vielen niet duurder uit dan die van een niet-circulair gebouw, zegt de bank. Dat klinkt bijna ongeloofwaardig voor wie een kijkje in het gebouw neemt. Kosten noch moeite lijken gespaard. Aan de andere kant: het is maar net hoe je kosten berekent. Door met een grondstoffenpaspoort te werken, kan een bedrijf met haar bedrijfspand ook geld verdienen. Bij de sloop leveren de herbruikbare grondstoffen namelijk geld op.

Ook nu al telt ABN AMRO haar winst. Maatschappelijk verantwoord ondernemen, zoals met Circl, komt de aantrekkingskracht van de bank ten goede. Klanten zullen vermoedelijk minder snel uitwijken naar concurrenten die zich ook met duurzaamheid onderscheiden, zoals Triodos of ASN.

Ook duurzaam winst maken? Boek nu een strategiesessie.

Een bericht ontvangen als er een nieuwe blog van Lex Eschauzier gepubliceerd wordt?
Geef je hier op!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *