Constantis richt de schijnwerper op TringTring

Constantis richt de schijnwerper op…. TringTring

IEDEREEN WORDT ER BLIJ VAN

Door Lex Eschauzier

Een waarachtig duurzame organisatie creëert profijt voor alle betrokkenen partijen. Het Amsterdamse TringTring wijst de weg.

Het in 2014 door Roel Mos opgerichte fietskoerierbedrijf TringTring doet aan ‘groene stadsdistributie met de focus op horecabevoorrading’. In het drukke centrum van Amsterdam rijdt al een dozijn elektrische bakfietsen van TringTring. De meest chique en trendy hotspots maken hier ruimschoots gebruik van. Dagelijks worden zij voorzien van allerhande versproducten. Vis, vlees, kaas, versgebakken koekjes en nog veel meer.

Het overgrote deel van de klanten bestaat uit leveranciers die, onder meer met de keuze voor TringTring, steentjes willen bijdragen aan milieu en maatschappij. En die daarnaast hun koeriers natuurlijk niet graag vast zien staan in de binnenstad.

Menselijke maat als kernwaarde
De winst beperkt zich niet tot producent en afnemers. De fietsers van TringTring krijgen een eerlijk loon op basis van het aantal ritten en afleveringen. Er fietsen nu al zo’n veertig ‘Tringers’ van alle leeftijden en achtergronden. Al enige tijd zien we discussie over de behandeling van fietskoeriers bij de grote internationaal opererende koeriersdiensten. Ondoorgrondelijke algoritmes lijken de routes te bepalen. Bij uitval of wachttijd blijft de fietser onbetaald.

Bij TringTring plant een klein team de ritten. De planners zijn altijd persoonlijk te bereiken voor ondersteuning en overleg. Hoewel TringTring ook per rit betaalt, is de menselijke maat kernwaarde. De Tringers zelf weten dat snelheid weliswaar van belang is, maar klantvriendelijkheid en service nog belangrijker. De app die de fietsers gebruiken om hun ritten te accepteren en uit te voeren is hierbij ondersteunend. Het werk wordt makkelijker en de Tringers kunnen hun rondes met zeer doelmatig uitvoeren.

Verantwoord groeien
Ook het gemeentebestuur van Amsterdam ziet graag dat het centrum van de stad steeds meer wordt geschoond van uitlaatgassen en opstoppingen. Natuurlijk nemen de bakfietsen extra ruimte in op het fietspad. Om ergernissen te voorkomen geldt voor de fietsers van TringTring dan ook het credo: snelheid is goed, maar een fijne omgang met de omgeving – in dit geval andere fietsers – blijft het belangrijkst.

En hoe zit het met de groeiperspectieven? Oprichter Roel Mos ziet genoeg kansen: ‘Sinds kort zijn we in gesprek met de gemeente Utrecht voor een hub in het centrum. Omdat vrachtvervoer geweerd wordt uit de binnenstad gaan we kijken wat wij kunnen betekenen in de overslag en aflevering van producten aan de horeca.’

Snel en schoon in de stad
Ook in thuisstad Amsterdam gaat het de goede kant op. Roel Mos: ‘Enkele weken geleden hebben we in samenwerking met versvishandel Jan van As, een groothandel in vis, een hub kunnen openen op het Foodcenter aan de rand van de binnenstad. Jan van As is al geruime tijd een tevreden klant en we hebben een zeer prettige samenwerking, ook onze mensen onderling. Nu kunnen wij een ruimte gebruiken die ook voor onze overige leveranciers goed bereikbaar is. Van daaruit rijden de Tringers gemakkelijk met hun goederen het centrum in en de rest van de stad door.’

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is anno 2018 de norm. De winst geldt voor de ondernemer, maar ook voor klant, werknemer en hun omgeving. Deze benadering zorgt ook voor extra aantrekkingskracht en een sterkere concurrentiepositie, blijkt uit de casus van TringTring.

Start met een strategiesessie
Wat wordt het? Een apart of een geïntegreerd jaarverslag? En hoe pakt u dit het beste aan? Voer een gratis telefonisch adviesgesprek met een Constantis adviseur. Boek nu een strategiesessie.

Een bericht ontvangen als er een nieuwe blog van Lex Eschauzier gepubliceerd wordt?
Geef je hier op!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *