Constantis richt de schijnwerper op…. De PR van Parcls

 

SCHOON IMAGO

Door Lex Eschauzier

Met videoblogs op Facebook bedrijft fietskoerier Femke PR voor Parcls. Het laat zien dat dit sympathieke bedrijf niet alleen bijdraagt aan schone lucht in Amsterdam.

Sinds een jaar of drie kunnen Amsterdammers hun pakjes ophalen bij Parcls of laten bezorgen door fietskoeriers van dit ‘pakketpunt’. Hierdoor is het in beginsel niet meer nodig dat overal in de hoofdstad busjes en bestelwagens van bezorgdiensten in de weg staan, te pas en te onpas, ronkend en rokend.

Foto: Joachim Sullivan

Minder druk op de stad
Extra druk op de leefbaarheid van de stad is een schaduwkant van de explosieve groei van de expeditiebranche. Vrachtverkeer in de stad neemt sterk toe, onder meer omdat webwinkelen steeds populairder wordt.

Bij Parcls kunnen bewoners en bedrijven hun bestellingen zelf ophalen. ‘Om de hoek’ bij één van de vier Parcls winkels in de stad, ‘je tweede voordeur’. Er is zelfs een pashokje voor het keuren en zonodig direct retourneren van online bestelde kleding. Ook een ‘bakkie troost’ en een gezellig babbeltje met het gastvrije en klantvriendelijke Parcls personeel behoren hier bewust tot de mogelijkheden.

Klanten kunnen de goederen aan huis of bedrijf laten bezorgen door een Parcls fietskoerier. Indien gewenst staat binnen een uur fietskoerier Femke op de stoep, of één van haar collega’s. Zonder het veroorzaken van ergerlijke wegversperringen en verspreiding van kwalijke brandstofdampen. Maar met een glimlach en een praatje. Of wie weet een bescheiden helpende hand voor bijvoorbeeld een oudere buurtbewoner die slecht ter been is.

Green Deal
Parcls ondertekende, als één van vijftig organisaties Green Deal Zes, een intentieverklaring voor klimaatneutraal ondernemen, van de gemeente Amsterdam. Het bedrijf maakt deze voornemens waar door aantoonbaar bij te dragen aan CO2 reductie en het terugdringen van fijnstof in de stad. Ook in andere opzichten levert Parcls duurzame bijdragen aan een veilig, schoon en leefbaar Amsterdam.

En passant geeft Parcls een schoolvoorbeeld hoe je als onderneming zulke wapenfeiten op een creatieve en passende manier kunt gebruiken om PR te bedrijven, vanuit een duurzame strategie.

Strategische noties liften mee
Femke is deels theatermaker en part time fietskoerier bij Parcls. En nu dus ook ‘fietsvlogger’. Zij videoblogt op Facebook over haar avonturen tussen de CO2 neutrale wielen. Op de bagagedrager van Femke liften als het ware de strategische noties van Parcls mee. Overigens niet geforceerd of al te bedacht maar op ongedwongen wijze.

Zichtbaar wordt de prettige sociale interactie die Parcls realiseert met de bewoners en bedrijven van Amsterdam. Een kleine maar fijne bijdrage aan de sfeer in de stad. Femke laat het zien, letterlijk en figuurlijk.

Bijdragen aan de leefomgeving
Een duurzame strategie vermag meer dan CO2 neutraliteit. Positief sociaal bijdragen aan een veilige, schone en leefbare stadsomgeving bijvoorbeeld. In het geval van Parcls: minder ronkende busjes, maar fietsers, persoonlijk contact en een buurtfunctie.

In de duurzame strategie en visie van Parcls is het ontvangen van een pakket minstens zo leuk en gezellig als het webwinkelen zelf. De videoblog daarover van Femke op Facebook is niet alleen een cosmetische vlag. Ook één die de lading dekt.

Start met een strategiesessie
Een duurzame strategie ontwikkelen, uitvoeren en uitdragen betekent profijt voor iedereen. De planeet sparen én een reuzensprong maken met uw bedrijf. Innovatie, nieuwe doelgroepen aanboren, nieuwe markten veroveren, gunstige financieringsbronnen vinden, en met dit alles positieve PR bedrijven. Ook duurzaam winst maken met de beproefde Trippple-aanpak van Constantis? Boek nu een strategiesessie.

Een bericht ontvangen als er een nieuwe blog van Lex Eschauzier gepubliceerd wordt?
Geef je hier op!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *